Webinars

Learning in virtual classrooms

Webinars (© Andrew Neel / unsplash.com) Webinars (© Andrew Neel / unsplash.com) Webinars (© Andrew Neel / unsplash.com) © Andrew Neel / unsplash.com

Seminars can also be conducted online, bringing participants who are in different physical locations together. The webinars take place at an agreed time in the context of a video conference that can be attended by anyone who is interested, online in their browser.

The person giving the lecture/leading the seminar can be seen on the screen; the participants can contribute via chat message. There are options to present slides, share documents, set tasks and answer questions. The virtual sessions can also be recorded and made available online after the event.

Webinars eCULT+: Detailed topics and appointments (in German)

WEBINAR SERIES

In the context of the BMBF-sponsored eCult+ project, we are offering two series of webinars:

  • Media-supported teaching and learning scenarios (in German)

    In dieser Webinarreihe werden in interaktiven Vorträgen Themen rund um den Einsatz digitaler Lerntechnologien in der Hochschule vorgestellt. Die Webinare finden donnerstags von 14 - 15 Uhr statt.

    Sie haben während des Vortrages und im Anschluss die Möglichkeit, der Referentin bzw. dem Referenten per Chat Fragen zu stellen. Eine Anmeldung ist nicht notwendig.

    Sie benötigen einen Rechner mit Internetzugang und Browser sowie eventuell ein Headset oder alternativ im Rechner integrierte Lautsprecher. Es ist nicht erforderlich, dass Sie ein Videobild übertragen. In der Regel werden die Webinare aufgezeichnet und auf unserer Webseite veröffentlicht. Vor der Veröffentlichung werden alle Namen anonymisiert, sodass keine Rückschlüsse auf die Teilnehmenden möglich sind.

    Sie können dem Webinar unter webconf.vc.dfn.de/ecult-webinar anonym oder unter Angabe Ihres Namens beitreten. Der Webinarraum wird 15 Minuten vor Beginn der Veranstaltung geöffnet.

    Ausführliche Informationen zu den Themen erhalten Sie auf der Website von eCULT+.

     


    Bei Fragen wenden Sie sich bitte an Frau Meißner oder an Frau Dr. Panke, den Kontakt finden Sie unten auf dieser Seite.

  • Mathematics in STEM subjects (in German)

    Die Webinarreihe „Mathematik in MINT-Fächern: Kreative Lehr-Lern-Konzepte digital umgesetzt“ widmet sich den besonderen Lernhürden und Herausforderungen der Mathematik in MINT-Fächern. Kreative Lehr-Lern-Konzepte und innovative Projekte in der Vermittlung von Mathematik mit Einsatz neuer Lerntechnologien werden vorgestellt und diskutiert. Die Webinare regen dazu an, über Optimierungsmöglichkeiten der eigenen Lehre nachzudenken.

    Es erwarten Sie Beiträge über die Ermöglichung eines spielerischen, individuellen Zugangs zu der Mathematik durch digitale Lösungen wie eine Klausurvorbereitung mit App-Unterstützung für Studierende, digitale Lernunterstützung durch KI-Methoden, Einsatz von Gamification-Elementen in der Mathematiklehre, die Aktivierung großer Gruppen mithilfe digitaler Medien sowie ein Einblick in virtuelle Labore.

    Die Webinare finden jedes Wintersemester einmal monatlich, dienstags von 14-15 Uhr, statt.

    Um an einem Webinar teilzunehmen, benötigen Sie einen Rechner mit Internetzugang und einem Browser sowie eventuell ein Headset oder alternativ im Rechner integrierte Lautsprecher. Es ist nicht erforderlich, dass Sie ein Videobild übertragen.

    Sie können dem Webinar unter https://webconf.vc.dfn.de/mathemintecultplus anonym oder unter Angabe Ihres Namens beitreten.

    Ausführliche Informationen zu den Themen erhalten Sie auf der Website von eCULT+.


    Bei Fragen wenden Sie sich bitte an Frau Meißner oder an Frau Dr. Panke, den Kontakt finden Sie unten auf dieser Seite.

Procedure/courses

  • What equipment do you need to take part in a webinar?
    • For webinars which have no limitations on the number of participants, you only need a computer with internet access and a speaker. During the webinar, participants can post their questions to the presenter via a chat function.
    • For webinars with registration an additional headset (headphones with microphone) is recommended due to the nature of the seminar and the greater use of interactive tools. A webcam is also required.
  • What is the procedure for a webinar?
    • Webinars generally last an hour and are free of charge.
    • You access the log-in window in Adobe Connect by means of a link. From here, you can enter the webinar room, either anonymously or by entering your name.
    • The webinar room is opened a quarter of an hour before the event starts.
    • Click on the following link to verify whether your browser, flash player and network settings are suitable for webinars: https://webconf.vc.dfn.de/common/help/de/support/meeting_test.htm
  • Training in the use of the web-based conference system Adobe Connect (in German)

    Mit Adobe Connect werden in Deutschland die meisten Webinare und Videokonferenzen abgehalten. Um das System, seinen Funktionsumfang sowie didaktische Möglichkeiten des Webinarformats kennenzulernen, ist es für Studierende und Lehrende empfehlenswert, vor der Ausrichtung eines Webinars eine Online-Schulung zu absolvieren.

     


    Bei Schulungsbedarf wenden Sie sich bitte an Frau Meißner oder an Frau Dr. Panke, den Kontakt finden Sie unten auf dieser Seite.


MINDFULNESS WEBINARS

  • Mindfulness webinars for future teachers

    In a digitally-supported mindfulness training course which was an element of the course "Developing strategies to reduce stress – mindfulness as a resource in the teaching profession", students enrolled on teacher training degrees were able to develop a resource-focused attitude towards dealing with stress. The participants built up sources of resilience in preparation for their everyday working lives and to support their health and work-life balance in their future profession as a teacher.

    The course was conceived as a blended learning format and implemented as an online guided mindfulness training in the form of a webinar. The participants learned about the concept of mindfulness as an attitude which can promote resilience. Through a set of specific exercises, they practised mindfulness and prepared themselves for typical work situations. Guidance was provided online – for example, in coaching exercises, awareness exercises and physical exercises. The accompanying weekly tasks were designed to encourage independent and long-term practice.

    An evaluation was carried out by asking the participants questions on various qualitative factors. The outcome was that the participants in the online training course learned a range of exercises and strategies for dealing with stress which they can integrate into their everyday lives. Furthermore, the following key features of the online training course were emphasised:

    • Better level of focus and increased attentiveness in the webinar compared to traditional face-to-face sessions
    • Improved learning outcomes through intensive interaction through exercises and reflection phases
    • Incentives for reflection through weekly tasks such as keeping a diary to differentiate the perception of situations according to cognitive and affective evaluation patterns.  


    At the beginning of the course, the participants expressed their scepticism in regard to the blended learning format. The evaluation results as well as the implementation of "mini webinars" by participants themselves proved a committed and creative result with suitable examples for the future teaching profession and a competent use of media. Further analysis of the didactic concept of online training for the learning process and the reflection of one's own attitude are promising.

     


    Contact: Doris Meißner


CONTACT

Dipl.-Soz.Wiss., Dipl.-Oec.troph (FH) Doris Meißner
Address
Schloßwender Str. 7
30159 Hannover
Dipl.-Soz.Wiss., Dipl.-Oec.troph (FH) Doris Meißner
Address
Schloßwender Str. 7
30159 Hannover
Dr. rer. nat. Jana Panke
Address
Schloßwender Str. 7
30159 Hannover
Address
Schloßwender Str. 7
30159 Hannover